mackfame

Direktlänk till inlägg 2 mars 2013

Varfor jag tog med mig Mack till England

Av Mack Fame - 2 mars 2013 15:00


   

En otranad Mack ute pa promenad hosten 2012.


2011 traffade jag Mike och 2012 beslot jag mig for att flytta till England for att utbilda mig med hastar. Da lade jag ut en annons om att lamna ut Mack pa foder eftersom jag inte ville salja honom. Valdigt manga horde av sig men bodde for langt borta. En tjej som bodde ca 15 mil fran oss horde av sig och ville lana honom. Jag kollade referenser och hon garanterade att han skulle fa det bra hos henne. Hon kom och provred och red honom bra hos oss. Vi for sjalva ner och lamnade honom. Det forsta vi sa var att hagen var pa tok for liten. En minishettis hage for en storhast? Det var endast for en dag han skulle fa ga I den sa hon och berattade om det stora betet han skulle fa ga i till sommaren. Vi trodde pa det tjejen sa. Att han skulle fa det bra.


Tiden gick och hon la upp bilder och filmer fran traningar etc. Da sag jag hur smal han var!! Pratade med henne och fragade om hon markt at than tappat vikt, vilket hon gjort. Men inte sagt nagot till mig?! Hon lade upp videos pa youtube da hon hoppade 1,10 -1,20 I slangtrav?!! En annan video dar hon travade pa astfalten utan hjalm och sagade Mack sa pass I munnen att han gick som en klocka fran hoger till vanster. Vad hande med tjejen som red han bra borjade jag att tanka. Jag kande en obehaglig kansla och sa flera ganger till min mamma att jag nog maste aka hem och ta tillbaka honom. Jag kanske bara ar fjantig overtygade jag mig sjalv om.


Sedan borjade hon beratta saker. Hon berattade for mig att hon haft honom ute pa losdrift hela vintern FAST ATT DET STOD I KONTRAKTET ATT HAN ABSOLUT INTE FAR GA PA DET. Han ar sa sjukt kanslig for kyla och fryser sa latt aven fast man tackar han rejalt. Jag forklarade det sa tydligt for henne ocksa. Hon sa att han gillade det. BULLSHIT! Jag tror att nagon var lat och inte orkade att mocka.


Jag blev grinfardig av att hora det. Hur kunde jag lamna ifran mig min hast till en person som jag inte kanner och litat pa det hon sa?


Hon berattade aven att han inte ville komma in fran hagen da hon skulle rida etc. Att det tog upp till 1 h att fanga honom. Da forstar man vad han tyckte om henne. VARENDA gang jag ropar hans namn kommer han. Han gnaggar efter mig, han foljer efter mig om jag gar in I hans hage.


En dag, 4 manader senare, skrev hon till mig pa facebook att hon var tvungen att lamna tillbaka honom. Hon kunde inte ha kvar honom av en viss annledning. Jag beslot mig for att aka hem I alla fall och ta tillbaka honom sa fort som mojligt.


Nar vi hamtade honom sag jag direkt att han tappat vikt och muskler. Da hon fick hem honom var han just igangsatt efter en vila och till och med da hade han mer muskler. Sommarbetet som skulle vara sa stort och bra var en liten skogshage?! Jag var dum som inte kande igenom ryggen pa plats. Jag trodde forst att hon var oforstandig och lite okunnig och darfor ville jag inte skalla ut henne.


Nar vi kom till Veronicas (som har min andra hast) hus sa sag hon chockad ut over hur Mack sag ut. Han fick ga pa bete dar med hennes hastar. Mack sag bedrovlig ut. Dagen efter tankte vi rida ut I skogen tillsammans. Sag att han var hemskt felskodd men trodde att en skritt-tur I skogen skulle vara okej. Jag sadlade och satt upp. Han var riktigt halt. Vaaa I helvete tankte jag. Ledde in honom I stallet och klamde pa ryggen. Hasten knaade! Han lat till och med for att han hade sa ont.


Jag trodde till en borjan att han var forstord for sa halt var han. Jag kollade benen och hovarna och sag hur fruktansvart fel hovslagaren spikat. 3 sommar rakt in I hoven!!! Ringde till min hovslagare Annelie som ar fantastiskt bra och har skott Mack hela hans liv. Hon kom ut dagen efter och skakade pa huvet nar hon sag honom. –Vad har dom gjort med han, sa hon. Bakhovarna var sa nernotta att han endast fick ga I hagen I 3 veckor. Han hade sa ont. Det skillde kanske 2 cm fran hoger till vansterkant pa framhovarna. Helt javla skevt! Annelie skodde om honom direkt.  


Flyttade honom till berglunds stall efter betet och kunde inte rida honom alls pa 3 manader. En kompis mamma brukar hjalpa till med en annan hast I det stallet och hon ar sa duktig pa hastmassage. Bad henne om hjalp och hon hjalpte mig. Hon trodde forst att det var nagot I skelettet men markte da att han hade en rejal lasning som han fatt av att han statt och spant sig en hel vinter ute I kylan. Hon masserade honom 2 gr/veckan och det gjorde UNDER. Jag vet inte om han blivit bra om det inte vore for Karin. Tusen tusen tack till henne! Kan inte tacka henne nog.

Efter 3 manader borjade jag sakta skritta igang honom. Jag var hemma I 5 manader och nar Mack var bra igen ville jag hitta nagon som kunde ha honom I stallet han stod i. Flera horde av sig och ville kopa honom och lana honom osv. Men alla bodde for langt bort.


Hittade en tjej som verkade bra men det strulade hit och dit med henne sa jag bestamde mig for att jag ska ha honom med mig.


Han ger mig sa mycket gladje varenda dag. Jag alskar min hast och det kanns som att det ar meningen att han ska vara med mig.


 / Alvina.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Mack Fame - 28 maj 2013 16:09

      Motivering till priset:   ”När Alvina flyttade till England lämnade hon sin häst Mack Fame hos en fodervärd, för att en tid senare komma hem till en häst som både var avmagrad, ryggöm, felskodd och halt. Att få ordning på Mack ig...

Av Mack Fame - 28 maj 2013 16:00

    Dom som jag har Mack hos har i England har fatt ett litet hingst fol. Han ar sa bedarande! Han ar en tuff liten kille som vaxer sa det knakar. Visst ar han helt otroligt sot?     ...

Av Mack Fame - 28 maj 2013 15:46


      Fick ett rambo micklem trans av mammis i tidig fodelsedags-present. Jag ar supernojd med det och det ar aven Mackis. Han brukar alltid tixa och trixa mycket men nu har han nastan slutat helt. Det ar en ganska fran design pa transet. Det ...

Av Mack Fame - 28 maj 2013 15:32

          En jobbarkomis till mig som heter Lauren har varit med nagra ganger och ridit fina Mackisen. Han har skott sig super varenda gang. Jag brukar ga med eftersom hon inte har ridit pa lange. Sist gick vi pa en 2 h lang tur. Jag och Polly...

Av Mack Fame - 14 mars 2013 14:42

  Soligt och fint tankte jag da jag satt upp.         Holl sedan pa att blasa av...   Har ser ni ''lilla'' faret Violette. Hon brukar sova utanfor Macks box nu sa hon inte missar da jag kommer. Aww.    Red i paddocken (ca 1 h) och ...

Presentation


Välkommen till Mack Fames blogg!
Här får ni följa med hans resa i livet tillsammans med matte Alvina. Vi har nyligen flyttat till England. Hoppas ni kommer trivas!

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards